Co wiesz o wewnętrznej motywacji?

  

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Akceptuję
 

Czy znasz siebie? – to ważne pytanie. Ale jest jeszcze ważniejsze – czy pozwalasz sobie siebie poznać? Jeśli chcesz w pełni wykorzystywać swój potencjał, potrzebujesz dobrych decyzji rozwojowych. Skąd zatem brać inspiracje do rozwoju i jak rozwijać się w tym, do czego masz prawdziwe predyspozycje?


Co wiesz o sobie?

Co Cię motywuje? Ale tak naprawdę motywuje? Jakie są Twoje wartości i potrzeby

To często zadawane pytania, ale odpowiedź na nie rzadko jest autentyczna. I nie wynika to z braku dobrej woli czy chęci. Po prostu, ktoś nauczył nas myśleć, że określone rzeczy powinny być wartością i nas motywować. Bo jesteś kobietą albo mężczyzną, a może dzieckiem prawnika , albo odwrotnie – pochodzisz z rodziny, która nie przypisuje sobie szczególnych sukcesów i to Ty masz odmienić rodzinny los.

Jest też inna, bardziej przewrotna możliwość. Zajmujesz się czymś, w czym odnosisz sukcesy. Ale nie lubisz tego robić. A skoro dobrze Ci to wychodzi, próbujesz siebie przekonać, że „to właśnie jestem ja, w swojej najlepszej wersji”. A mimo to czujesz pustkę i nie do końca rozumiesz, co się dzieje.

Takich możliwości jest wiele. Ich wspólnym mianownikiem jest to, że nie znasz siebie i działasz wbrew sobie – wtedy często walisz głową w mur, mur stoi, a głowa boli. Coś jest nie tak, ale nie potrafisz tego nazwać, a tym bardziej nie wiesz, co z tym zrobić.

Czy umiesz poznawać siebie?

Czy umiesz stworzyć przestrzeń do pozbawionej oceny refleksji nad sobą? Refleksji, dzięki której postawisz znak zapytania przy swoich zasadach oraz wartościach – czyli przy tym, czym się kierujesz i tym, co wydaje ci się, że Cię motywuje. 

To nieprzypadkowe pytanie. Najnowsze wyniki badań, które objęły ponad 135 tysięcy osób z całego świata (w tym dużą grupę z Polski), wskazują na nasze dwie cechy narodowe:

W porównaniu do reszty świata cechujemy się sztywniejszym podejście do zasad i mniej chętnie podejmujemy ryzyko.

Cechy te, chociaż często przydatne, nie sprzyjają weryfikacji własnych wartości i ewentualnej ich zmiany. Jeśli chcemy spojrzeć na siebie świeżo i zauważyć coś, czego być może do tej pory nie dostrzegliśmy – talenty, wartości, motywacje – to potrzebujemy elastyczności i odwagi, a nie sztywności i ostrożności.

Piszę o tym, aby Cię zachęcić. Chcę Cię zachęcić do odkrywania siebie na nowo, czego efektem ma być podjęcie konkretnych działań. Jeśli dotychczas z jakichś względów trudno było Ci się do tego zabrać, to może przyczyna leży właśnie tu. Może w jakiś sposób unikasz tego procesu albo sabotujesz go? Jeśli przypuszczasz, że coś jest na rzeczy, to w uzyskaniu nowej perspektywy szczególnie pomocna będzie ostatnia z moich propozycji.

Jak odkrywać siebie?

Możemy analizować siebie i swoje emocje, choć to bardzo subiektywna metoda, która rzadko prowadzi do spektakularnych odkryć. Możemy wyjechać w Himalaje i medytować, aby odnaleźć swoje prawdziwe ja. Podaję ten przykład bez przymrużenia oka! Mamy tendencję do myślenia – wszystko albo nic. Te Himalaje to „wszystko”. Ile osób wyjedzie? Niewiele. A większość zostanie z niczym, choć wytłumaczenie będzie dobre – nie udało się wyjechać do Tybetu, bo to poważna wyprawa… Ale kiedyś się uda (czy wspominałem już o sabotowaniu swojego rozwoju?)!

Dobry stosunek jakości do ceny – czyli tego, ile się o sobie dowiadujesz i co możesz z tą wiedzą zrobić, do kosztu finansowego, czasowego i energetycznego – mają rozsądne (wiarygodne) narzędzia psychometryczne. Wyjaśnię  Ci to na przykładzie Reiss Motivation Profile® – naukowego narzędzia diagnozującego natężenie 16 wewnętrznych motywatorów. 

Dzięki niemu łatwiej poznać i nazwać potrzeby, wpływające na to, co napędza Cię do działania i rozwiązywania problemów oraz w jaki sposób kierować swoim rozwojem, by czuć spełnienie i satysfakcję, zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Analiza profilu motywacyjnego RMP składa się z dwóch etapów – wypełnienia kwestionariusza oraz spotkania z RMP Masterem, z którym szczegółowo możesz omówić wyniki. W artykule “Planujesz zmiany? Najpierw poznaj te historie?” zaprezentuję Ci kilka przykładów, dzięki którym zobaczysz, jak cenne jest poznanie siebie z pomocą tego narzędzia oraz ile pozytywnych skutków może z tego wyniknąć.

Podsumowując:

  1. Pewnie masz jakieś przemyślenia związane z tym, co jest dla Ciebie ważne – czyli, co Cię motywuje i jakie są Twoje potrzeby. Ale skąd to wiesz i na jakiej podstawie sądzisz, że to prawda? I czy na pewno nic Ci nie umyka?
  2. Odkrycie swoich prawdziwych potrzeb i motywacji zmienia perspektywę. Daje Ci tę najważniejszą – czyli Twoją. Zamiast patrzeć na siebie i świat przez pryzmat oczekiwań innych ludzi, zaczynasz patrzeć na świat przez pryzmat swoich prawdziwych potrzeb.
  3. Jeśli trudno Ci się do tego zabrać, czujesz opór albo widzisz, że wszystkie Twoje mniejsze i większe pomysły na przyjrzenie się sobie z niewiadomych względów ciągle odsuwają się w nieokreśloną przyszłość, zacznij od czegoś, co masz na wyciągnięcie ręki – wiarygodnego narzędzia psychometrycznego – np. Reiss Motivation Profile®.

Grzegorz Boguszewski – psycholog, przedsiębiorca, menadżer projektów rozwojowych (RMP Polska). Zaangażowany w tworzenie narzędzi do pomiaru inteligencji i osobowości oraz projekty z obszaru neuronauki (Wydział Psychologii UW, Instytut Biologii Doświadczalnej, Pracownia Testów Psychologicznych). Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki Warszawskiej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Akceptuję