Czy znasz siebie? – to ważne pytanie. Ale jest jeszcze ważniejsze – czy pozwalasz sobie siebie poznać? Jeśli chcesz w pełni wykorzystywać swój potencjał, potrzebujesz dobrych decyzji rozwojowych. Skąd zatem brać inspiracje do rozwoju i jak rozwijać się w tym, do czego masz prawdziwe predyspozycje?
Co wiesz o sobie?
Co Cię motywuje? Ale tak naprawdę motywuje? Jakie są Twoje wartości i potrzeby?
To często zadawane pytania, ale odpowiedź na nie rzadko jest autentyczna. I nie wynika to z braku dobrej woli czy chęci. Po prostu, ktoś nauczył nas myśleć, że określone rzeczy powinny być wartością i nas motywować. Bo jesteś kobietą albo mężczyzną, a może dzieckiem prawnika , albo odwrotnie – pochodzisz z rodziny, która nie przypisuje sobie szczególnych sukcesów i to Ty masz odmienić rodzinny los.
Jest też inna, bardziej przewrotna możliwość. Zajmujesz się czymś, w czym odnosisz sukcesy. Ale nie lubisz tego robić. A skoro dobrze Ci to wychodzi, próbujesz siebie przekonać, że „to właśnie jestem ja, w swojej najlepszej wersji”. A mimo to czujesz pustkę i nie do końca rozumiesz, co się dzieje.
Takich możliwości jest wiele. Ich wspólnym mianownikiem jest to, że nie znasz siebie i działasz wbrew sobie – wtedy często walisz głową w mur, mur stoi, a głowa boli. Coś jest nie tak, ale nie potrafisz tego nazwać, a tym bardziej nie wiesz, co z tym zrobić.
Czy umiesz poznawać siebie?
Czy umiesz stworzyć przestrzeń do pozbawionej oceny refleksji nad sobą? Refleksji, dzięki której postawisz znak zapytania przy swoich zasadach oraz wartościach – czyli przy tym, czym się kierujesz i tym, co wydaje ci się, że Cię motywuje.
To nieprzypadkowe pytanie. Najnowsze wyniki badań, które objęły ponad 135 tysięcy osób z całego świata (w tym dużą grupę z Polski), wskazują na nasze dwie cechy narodowe:
W porównaniu do reszty świata cechujemy się sztywniejszym podejście do zasad i mniej chętnie podejmujemy ryzyko.
Cechy te, chociaż często przydatne, nie sprzyjają weryfikacji własnych wartości i ewentualnej ich zmiany. Jeśli chcemy spojrzeć na siebie świeżo i zauważyć coś, czego być może do tej pory nie dostrzegliśmy – talenty, wartości, motywacje – to potrzebujemy elastyczności i odwagi, a nie sztywności i ostrożności.
Piszę o tym, aby Cię zachęcić. Chcę Cię zachęcić do odkrywania siebie na nowo, czego efektem ma być podjęcie konkretnych działań. Jeśli dotychczas z jakichś względów trudno było Ci się do tego zabrać, to może przyczyna leży właśnie tu. Może w jakiś sposób unikasz tego procesu albo sabotujesz go? Jeśli przypuszczasz, że coś jest na rzeczy, to w uzyskaniu nowej perspektywy szczególnie pomocna będzie ostatnia z moich propozycji.
Jak odkrywać siebie?
Możemy analizować siebie i swoje emocje, choć to bardzo subiektywna metoda, która rzadko prowadzi do spektakularnych odkryć. Możemy wyjechać w Himalaje i medytować, aby odnaleźć swoje prawdziwe ja. Podaję ten przykład bez przymrużenia oka! Mamy tendencję do myślenia – wszystko albo nic. Te Himalaje to „wszystko”. Ile osób wyjedzie? Niewiele. A większość zostanie z niczym, choć wytłumaczenie będzie dobre – nie udało się wyjechać do Tybetu, bo to poważna wyprawa… Ale kiedyś się uda (czy wspominałem już o sabotowaniu swojego rozwoju?)!
Dobry stosunek jakości do ceny – czyli tego, ile się o sobie dowiadujesz i co możesz z tą wiedzą zrobić, do kosztu finansowego, czasowego i energetycznego – mają rozsądne (wiarygodne) narzędzia psychometryczne. Wyjaśnię Ci to na przykładzie Reiss Motivation Profile® – naukowego narzędzia diagnozującego natężenie 16 wewnętrznych motywatorów.
Dzięki niemu łatwiej poznać i nazwać potrzeby, wpływające na to, co napędza Cię do działania i rozwiązywania problemów oraz w jaki sposób kierować swoim rozwojem, by czuć spełnienie i satysfakcję, zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Analiza profilu motywacyjnego RMP składa się z dwóch etapów – wypełnienia kwestionariusza oraz spotkania z RMP Masterem, z którym szczegółowo możesz omówić wyniki. W artykule “Planujesz zmiany? Najpierw poznaj te historie?” zaprezentuję Ci kilka przykładów, dzięki którym zobaczysz, jak cenne jest poznanie siebie z pomocą tego narzędzia oraz ile pozytywnych skutków może z tego wyniknąć.
Podsumowując:
- Pewnie masz jakieś przemyślenia związane z tym, co jest dla Ciebie ważne – czyli, co Cię motywuje i jakie są Twoje potrzeby. Ale skąd to wiesz i na jakiej podstawie sądzisz, że to prawda? I czy na pewno nic Ci nie umyka?
- Odkrycie swoich prawdziwych potrzeb i motywacji zmienia perspektywę. Daje Ci tę najważniejszą – czyli Twoją. Zamiast patrzeć na siebie i świat przez pryzmat oczekiwań innych ludzi, zaczynasz patrzeć na świat przez pryzmat swoich prawdziwych potrzeb.
- Jeśli trudno Ci się do tego zabrać, czujesz opór albo widzisz, że wszystkie Twoje mniejsze i większe pomysły na przyjrzenie się sobie z niewiadomych względów ciągle odsuwają się w nieokreśloną przyszłość, zacznij od czegoś, co masz na wyciągnięcie ręki – wiarygodnego narzędzia psychometrycznego – np. Reiss Motivation Profile®.
Grzegorz Boguszewski – psycholog, przedsiębiorca, menadżer projektów rozwojowych (RMP Polska). Zaangażowany w tworzenie narzędzi do pomiaru inteligencji i osobowości oraz projekty z obszaru neuronauki (Wydział Psychologii UW, Instytut Biologii Doświadczalnej, Pracownia Testów Psychologicznych). Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki Warszawskiej.