Postawa wobec finansów, jaką mają rodzice, wpływa na przekonania i postrzeganie pieniądza przez dzieci. Kiedy widzą, że rodzice rozmawiają, razem planują i rozwiązują różne trudności, wsłuchując się w to, co ma do powiedzenia druga osoba - uczą się najwięcej.
Czego Jaś się nie nauczy…
Być może słyszałeś anegdotę o dziecku, które zapytane, skąd się biorą pieniądze, odpowiedziało, że „ze ściany”. Albo opowieści o sąsiedzie, który “tak się nakradł, że znowu kupił sobie nowy samochód”. Albo wręcz przeciwnie – stawiano Ci za wzór kuzynkę, która dzięki nauce, a później ciężkiej pracy i wytrwałości dorobiła się dużych pieniędzy.
Budowanie wspólnej przyszłości – w parze czy rodzinie z dziećmi – nie może się odbywać bez rozmowy o pieniądzach i wspólnego planowania domowego budżetu.
Ty decydujesz, czym skorupka za młodu nasiąknie
O finansach trzeba rozmawiać, dzielić się swoimi przekonaniami na temat zarabiania i wydawania pieniędzy, a także wspólnie planować większe zakupy i inwestycje.
To, jaką postawę wobec finansów mają rodzice, będzie wpływać na przekonania i postrzeganie pieniądza przez dzieci.
Kiedy widzą, że rodzice rozmawiają, razem planują i rozwiązują różne trudności, wsłuchując się w to, co ma do powiedzenia druga osoba - uczą się najwięcej. W przyszłości będzie im łatwiej podejmować temat finansów, dzielić się wiedzą i wątpliwościami, szukać wspólnych rozwiązań, uczestniczyć w podejmowaniu decyzji i być skłonnym do dzielenia odpowiedzialności.
Odróbcie wspólnie tę lekcję
Nauka zarządzania domowym budżetem to ciekawa forma spędzania wspólnego czasu. Zarówno para, jak i rodzina z dziećmi, może i powinna aktywnie uczestniczyć w rozmowach o wspólnych finansach. Każdemu przydadzą się umiejętności w zakresie:
- Wyznaczania konkretnego celu, który chcemy osiągnąć, oszczędzając pieniądze. Trudno jest oszczędzać dla samej idei, więc najlepiej wyznaczyć sobie konkretny cel, na który chcemy zaoszczędzić konkretną kwotę w określonym czasie.
- Planowania wydatków tak, by nie przekraczały dochodów. Jeśli dziecko dostaje kieszonkowe, warto rozmawiać z nim o tym, na co chce je przeznaczyć, na co może mu wystarczyć, a na co może pieniędzy zabraknąć.
- Decydowania, jaką część otrzymywanych pieniędzy przeznaczamy na jakie wydatki i kiedy one nastąpią.
- Planowania budżetu na kolejny miesiąc.
Warto wspierać dziecko w planowaniu jego „małego” budżetu – pochodzącego z kieszonkowego czy świnki skarbonki, albo – w przypadku nastolatków – własnego konta, ale również włączać je w rozmowy o wspólnym budżecie domowym. Głośne planowanie wydatków, omawianie opłat, koniecznych zakupów, a także przyjemności, jakie nam się marzą, to nie tylko budowanie wiedzy o finansach, która przyda się w przyszłości. To również sposób budowania zdrowych i mądrych nawyków, które wszystkim ułatwią życie.
Podsumowanie:
- Rodzice są pierwszymi i często najważniejszymi nauczycielami swoich dzieci w kwestii budowania postaw wobec pieniędzy, zarabiania i gospodarowania. Dzieci uczą się przez obserwację dorosłych - i czerpią z nich wzorce zachowań.
- Warto poruszać na forum domowym temat finansów - dzielić się swoimi przekonaniami na temat zarabiania i wydawania pieniędzy, a także wspólnie planować większe zakupy i inwestycje. Dzieci poczują się ważne i docenione, że szanujemy także ich zdanie w tych tematach.
- Wspierajmy dzieci w rozsądnym wydawaniu ich pieniędzy - pokazujmy, że mogą wydać na przyjemności, ale także zaoszczędzić na kupno jakiejś bardziej wartościowej rzeczy.