BLIK to polski system płatności mobilnych przeznaczony dla klientów banków. Generowane przez bank kody autoryzujące płatności można wykorzystać tylko raz, a ich czas ważności jest bardzo krótki. Zapewnia to wysokie bezpieczeństwo transakcji. Należy jednak wiedzieć, z jakim ryzykiem wiążą się takie płatności, jeśli nie jesteśmy wystarczająco czujni.,
Szybkość i wygoda
BLIK zastępuje gotówkę i karty płatnicze, a płacenie tą metodą jest wygodne i szybkie. Aby korzystać z BLIK-a należy zainstalować na smartfonie lub tablecie aplikację mobilną banku, w którym posiadamy konto. W celu dokonania płatności należy wygenerować 6-cyfrowy kod w tej aplikacji.. Kod jest jednorazowy, trzeba go wykorzystać w ciągu 2 minut.
Co umożliwi Ci BLIK? Dzięki niemu:
- zapłacisz w sklepie internetowym i stacjonarnym, gdzie jest dostępny terminal POS,
- wypłacisz gotówkę w bankomacie oraz wpłacisz we wpłatomacie,
- przelejesz drugiej osobie pieniądze na telefon,
- dokonasz opłaty w parkomatach,
- zapłacisz rachunek w restauracji,
- uregulujesz przez internet opłatę za media,
- kupisz bilety itp.
- zapłacisz zbliżeniowo również za granicą na terminalach płatniczych z logo Mastercard.
Można również płacić BLIK-iem zbliżeniowo bez wpisywania kodu i podpinania karty płatniczej. Wystarczy odblokować telefon komórkowy z zainstalowaną aplikacją mobilną swojego banku i włączoną funkcją NFC, następnie zbliżyć go do terminalu POS. Niepotrzebny jest tu zasięg, dostęp do internetu czy włączanie aplikacji mobilnej.
Co więcej, wygenerowany kod możemy przekazać innej osobie, jeżeli ta potrzebuje pobrać gotówkę z bankomatu lub dokonać płatności bez względu, gdzie aktualnie przebywa. Jest to wielka wygoda, szczególnie w sytuacjach awaryjnych.
Łatwość i wygoda w dokonywaniu płatności BLIK-iem może okazać się zgubna dla naszych portfeli. Łatwo stracić kontrolę nad wydatkami i w konsekwencji nadwyrężyć domowy budżet. Dlatego jak najczęściej przeglądajmy historię naszych zakupów na koncie bankowym.
Oszustwo na BLIK-a
BLIK jest rozwiązaniem bezpiecznym pod warunkiem zachowania ostrożności. Niestety istnieją także związane z nim zagrożenia i to od nas zależy, czy będziemy się z nimi mierzyć.
-
Potrzebuję Twojej pomocy.
Oszuści mogą okraść nasze konto bankowe, podszywając się pod osobę lub instytucję, którą znamy, licząc na naszą łatwowierność. Poprzez komunikator w mediach społecznościowych możesz otrzymać prośbę – rzekomo od Twego znajomego lub członka rodziny – o pilne wsparcie finansowe np. z powodu zgubienia portfela. W dobrej wierze wysyłasz proszącemu kod BLIK, autoryzujesz transakcję, a on wypłaca w bankomacie gotówkę z Twego konta. Padłeś ofiarą cyberprzestępcy, który włamał się na profil w mediach społecznościowych znanej Ci osoby,aby wysłać wiadomość. Jeżeli znajdziesz się w takiej sytuacji, zadzwoń do właściciela konta, aby przekonać się, czy naprawdę wysłała prośbę o pomoc. -
Ureguluj płatność!
Możesz otrzymać wiadomość SMS lub email o rzekomej zaległości (np. wobec operatora internetu lub firmy kurierskiej) z żądaniem szybkiej zapłaty kodem BLIK. Prawdopodobnie będzie to próba kradzieży pieniędzy z Twojego konta bankowego. Sprawdź, czy faktycznie posiadasz takie zadłużenie. -
Podczas zakupów.
Pieniądze można również stracić, kupując towar w sklepie internetowym lub serwisie aukcyjnym. Gdy przechodzisz do płatności,rzekomy sprzedawca poprosi Cię w wiadomości prywatnej o podanie kodu BLIK. To może być również próba wyłudzenia. Płatności dokonuj zgodnie z regulaminem sklepu lub serwisu, ten nigdy nie zawiera opcji przekazywania komukolwiek kodu BLIK. -
Oszustwo na bank.
Odbierasz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, który informuje Cię o konieczności zweryfikowania danych do logowania lub podanie kodu BLIK w celu sprawdzenia ostatniej transakcji lub wypłaty. Jest to również próba oszustwa. Pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o podanie kodu BLIK czy danych do logowania. -
Wygodna aplikacja.
Możesz też otrzymać przez email lub SMS link do zainstalowania na komórce aplikacji BLIK do łatwego generowania kodów. Nie daj się nabrać – pisze do Ciebie oszust. Nie ma takiej aplikacji, a kody BLIK generujemy z poziomu aplikacji banku. Kliknięcie w link może spowodować przekierowanie do spreparowanej oszukańczej strony lub zawirusowania Twojego urządzenia mobilnego.
Pomysłowość oszustów jest nieograniczona, dlatego korzystając z nowoczesnego rozwiązania w zakresie płatności mobilnych, jakie zapewnia BLIK, zachowajmy szczególną ostrożność. Łatwowierność może nas dużo kosztować.
Autor: Jan Mazurek, mgr inż., ukończył Politechnikę Gdańską. Posiada również licencję maklera papierów wartościowych. Pracuje od 1994 roku w renomowanych instytucjach finansowych (domy maklerskie, towarzystwa funduszy inwestycyjnych). Obecnie pracuje w Michael/Ström Dom Maklerski S.A. Posiada również bogaty dorobek publicystyczny w zakresie ekonomii i finansów, tworzy materiały informacyjne i edukacyjne dla Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Prowadził szkolenia w zakresie rynku kapitałowego i zarządzania finansami.