Czytelnia

Zorganizuj się na nowo

Jak pokonać “hamulcowych” zmiany?

Każda zmiana to proces, trwający czasami miesiącami (jeśli nie latami). Najważniejsze jest uświadomienie sobie swojej sytuacji, zrozumienie kontekstu, siebie oraz osób wokół. Dopiero wtedy możemy zacząć się zastanawiać, co chcemy zrobić i w jaki sposób osiągnąć zamierzony cel.

Czytaj więcej »
Relacje z pieniędzmi

Wartości a pieniądze. Czego uczymy nasze dzieci?

Przekazywanie wiedzy i rozmowy z dziećmi na temat finansów to jedno. Dzieci najwięcej uczą się jednak, patrząc na nasze zachowania i postawy. Czy zdajemy sobie sprawę, jaki przekaz na temat pieniędzy płynie z naszych codziennych zachowań?

Czytaj więcej »
Relacje z pieniędzmi

Jak odmawiać dziecku, gdy błaga nas o zakup nowej zabawki?

Większość rodziców nieraz znalazła się w sytuacji, gdy ich dziecko błagało o zakup nowej zabawki. Dzieci potrafią w takich sytuacjach być bardzo przekonujące. Dla świętego spokoju wielu rodziców ulega błaganiom dziecka. Jak można uniknąć tego typu sytuacji?

Czytaj więcej »
Relacje z pieniędzmi

Jak rozmawiać z dziećmi o pieniądzach?

W naszej kulturze pieniądze często są tematem tabu. Cały czas pokutują w naszym społeczeństwie stereotypy takie jak: „dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają”, „o pieniądzach nie rozmawia się w towarzystwie”. Jako dorośli często zatem omijamy ten temat w rozmowach z przyjaciółmi, rodziną i… własnymi dziećmi.

Czytaj więcej »
Relacje z pieniędzmi

Czy płacić dzieciom za wykonywanie prac w domu?

Niektórzy rodzice stosują nagrody finansowe, aby zachęcić dzieci do wykonywania obowiązków domowych. O ile taka motywacja często działa, bo dziecko faktycznie wreszcie ruszy się i posprząta swój pokój albo wyniesie śmieci, to nie jest ona właściwa. Dlaczego?

Czytaj więcej »
Relacje z pieniędzmi

Po co dzieciom kieszonkowe?

Czym jest kieszonkowe? Niektórzy uważają, że to po prostu pieniądze, które rodzice (albo opiekunowie czy też dziadkowie) dają dziecku. Ale nie każde pieniądze przekazywane dzieciom są kieszonkowym.

Czytaj więcej »