Zdrowie Finansowe

  

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Akceptuję
 

Skorzystaj z komfortu, jaki daje Ci Twoja obecna praca i stałe wynagrodzenie. Rozwijaj się, szukaj kontaktów, dbaj o aktualizowanie CV. Dzięki temu wobec niespodziewanej utraty zatrudnienia, będziesz mieć więcej możliwości i pomysłów na to, gdzie i u kogo szukać rozwiązania. Sprawdź, dlaczego takie przygotowania są ważne oraz jak się do nich zabrać.


Przypomnij sobie sytuacje, gdy w szkole lub na studiach trzeba było zmierzyć się z jakimś egzaminem. W którym momencie rozpoczynał się proces, który miał doprowadzić Cię do sukcesu, czyli zdobycia określonej oceny? Gdy brałaś/brałeś długopis do ręki i słyszałaś – czas start? Nie. Egzamin zaczynałaś/zaczynałeś zdawać tygodnie wcześniej, gdy dowiadywałaś/dowiadywałeś się o nim, następnie planowałaś/planowałeś, jakie kroki podjąć, aby odnieść sukces. Uzupełnianie arkusza egzaminacyjnego to ostatni etap, który jedynie weryfikuje skuteczność wcześniejszych przygotowań.

Spójrz na sportowców. Kiedy zaczynają swój zwycięski udział w zawodach, biegu albo meczu? W chwili, gdy słyszą ‘czas start’? Nie. Zaczynają wygrywać miesiące wcześniej, gdy podejmują decyzję o wzięciu udziału w tej rywalizacji. Wtedy planują, co zrobić, aby w momencie, gdy usłyszą ‘czas start’, być w maksymalnej gotowości (fizycznej i mentalnej).

Podobnie jest z utratą pracy. Nie zawsze wiesz, kiedy to nastąpi. Nawet Twój pracodawca nie zawsze o tym wie. Dlatego tym bardziej powinno zależeć Ci na przygotowaniu się do zwycięskiego wyjścia z tej sytuacji. Tego zwycięstwa, tak jak i poprzednich, o których pisałem, nie odnosi się w momencie, gdy klamka zapadła. Ten moment jedynie weryfikuje Twoje przygotowanie do wygrania tej sytuacji.

Pochyl się nad tym teraz. Później sobie podziękujesz.

 

Jak wyjść zwycięsko z utraty pracy?

1. Finanse

 

Zabezpiecz swoją sytuację finansową, aby w razie utraty pracy móc przetrwać bez wynagrodzenia (weź pod uwagę wszystkie swoje zobowiązania – opłaty, kredyty, jedzenie). Jak długo? Absolutne minimum to trzy miesiące. Komfort pojawia się od sześć miesięcy.. Potrzebujesz tego. Brak środków do życia sparaliżuje Ciebie na poziomie emocjonalnym i popchnie do desperackich decyzji finansowych (kredyty, chwilówki) lub zawodowych (podjęcie pracy, której nie chcesz).

2. CV

 

Kiedy ostatnio na nie patrzyłaś/patrzyłeś? Czego w nim brakuje, żeby w sytuacji kryzysowej ’ mieć mocne karty? Teraz masz czas, aby je uzupełnić. Sprawdź, co jest wymagane na stanowiskach, na które byś najchętniej aplikowała. Masz wątpliwości? Skonsultuj się z doradcą zawodowym.

3. Wyróżnij się

 

Co robisz ponad minimum, którego wymaga od Ciebie Twoja praca? Niewiele? Znajdź obszar,  w który możesz się zaangażować, a który dodatkowo wzmocni twoje CV. 

  1. Szukaj dodatkowych możliwości  w swoim miejscu pracy – konkurs dla najlepszych sprzedawców, program employer branding lub działania z obszaru employee advocacy – zrób coś więcej niż inni!
  2. Rozejrzyj się poza pracą – dodatkowa działalność społeczna czy hobby mogą być dobrym kierunkiem. Uwaga, nie chodzi o to, żeby robić cokolwiek. Zajmuj się czymś,, w czym odniesiesz sukcesy, którymi będziesz mogła pochwalić się. Wolontariat? Super, spróbuj zrobić jakiś projekt od początku do końca albo pnij się wysoko w strukturach organizacji.
Masz wątpliwości? A może nie do końca znasz siebie i nie do końca wiesz, co tak naprawdę chcesz robić? Zajrzyj tutaj: https://bit.ly/co-wiesz-o-sobie.

4. Daj się poznać

 

Masz mocne CV? A czy inni o tym wiedzą? Czy dajesz się poznać w swojej branży (np. profil na branżowym portalu) albo na Linkedin? Jeśli masz profil, to zadbaj o niego tak samo jak o CV – niech będzie aktualny i profesjonalny. W internecie znajdziesz mnóstwo porad (darmowych) lub profesjonalistów, którzy doradzają “Jak podkręcić swojego LinkedIna?”.

5. Nawiązuj kontakty

 

Ile masz kontaktów (osób) do których odezwiesz się, szukając pracy? Mało albo wcale? To czas na budowanie sieci kontaktów przyszłych współpracowników, pracodawców, ale też rekruterów. Gdy ktoś proponuje Ci pracę lub zaprasza do procesu rekrutacyjnego, nawet jeśli nie jesteś zainteresowana, potraktuj to jako początek relacji. Zamiast kasować taką wiadomość, odpowiedz i zrób profesjonalne pierwsze wrażenie – podziękuj za propozycję, poinformuj, że to nie jest czas na zmiany, ale proponujesz pozostanie w kontakcie. Tyle wystarczy.

Nie otrzymujesz takich zaproszeń? Tym bardziej poszukaj miejsc, w których możesz nawiązywać relacje biznesowe – spotkania branżowe, konferencje czy networking. Jeśli masz obawy, to zrób najpierw mały krok i zapisz się na branżowy event online. Na kolejnym weź udział w dyskusji na forum (nadal online). A za trzecim razem idź i daj się poznać twarzą w twarz.

6. Wizerunek w sieci

 

Czy wiesz, co wyświetla się po wpisaniu Twoich danych w wyszukiwarkę? Sprawdź nie tylko imię i nazwisko, ale też numer telefonu i adres email. Sprzedajesz swoje zniszczone buty na olx albo poniosły Cię emocje w jakiejś dyskusji na forum? Jeśli działasz w branży zero waste / second-hand lub planujesz pracę w farmie trolli, to ok. Jeśli nie – te treści nie powinny składać się na wrażenie, które wywrzesz na osobie guglującej Cię. Zrób z tym porządek.

7. Autoprezentacja

 

Ćwicz wywieranie pozytywnego wrażenia. Trenuj podczas rozmów rekrutacyjnych albo innych sytuacji biznesowo-zawodowych. Zobacz, jak łatwo przychodzi nam wywieranie wrażenia na znajomych lub potencjalnym partnerze/partnerce. A gdy rekruter albo przyszły pracodawca zapyta Ciebie – w czym jesteś dobra i co masz na poparcie tego? Co wtedy odpowiesz? Czy twój głos będzie zdecydowany i pewny siebie? Ćwicz.

Jeśli przygotujesz się w tych obszarach, to zminimalizujesz negatywne konsekwencje nieoczekiwanej utraty pracy i zmaksymalizujesz szanse zwycięskiego wyjścia z tej kłopotliwej sytuacji.

Za dużo na raz? Realizuj to krok po kroku. Teraz masz na to czas.

Wiesz, że nie zrobisz wszystkiego? Ok. Obowiązkowo punkt 1. Do wyboru drugi albo trzeci. Do dzieła! 


Grzegorz Boguszewski – psycholog, przedsiębiorca, menadżer projektów rozwojowych (RMP Polska). Zaangażowany w tworzenie narzędzi do pomiaru inteligencji i osobowości oraz projekty z obszaru neuronauki (Wydział Psychologii UW, Instytut Biologii Doświadczalnej, Pracownia Testów Psychologicznych). Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Politechniki Warszawskiej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Akceptuję